måndag 12 november 2012

Ute i livet - Per Wästberg.




Människan är ett mysterium och Per Wästberg är inget undantag. Efter 4(!) omlån är nu boken, den fjärde delen av hans ”memoar” som täcker åren 1980-94 äntligen genomläst. Den väcker mycket tankar och känslor som är svåra att foga samman. Han är helt enkelt svår att begripa sig på.
Boken sveper över reseminnen, ”årskrönikor” som egentligen är späckade anspråksfulla dagböcker, små miniporträtt tecknas , några vackra naturlyriska betraktelser ges, försök att förstå vad som hände med en av hans gamla vänner (han har hur många som helst), i det här fallet, Zimbabwes diktator  Mugabe. En av hans skilsmässor dissikeras så där lite lagom. Barnen tar nästan ingen som helst plats utom  möjligen som en liten lämplig dekoration när det kulturhedonistiska livet under sommarvistelserna på södra Gotland beskrivs. Känslan av att befinna sig på rätt plats med rätt människor beskrivs med stor vällust.
 Läsaren anar  ett centralt tema i hans liv. Det känns som om behovet att synas inte är så stort men den oerhört stora betydelsen av att inte missa något, att alltid vara på plats finns där. Skräcken,att  bli beslagen med att inte känna till, inte vara informerad –in i minsta detalj, om allting, anas. Människorna, eller snarare namnen, sköljer över läsaren. Personregistret i slutet av boken är gigantiskt. Bara  bokstäverna A,B,C upptar cirka 250 namn! Vad menar han? Vad vill han? Så enkelt som att det visar vilken betydande person han är tror jag knappast. Återigen kommer misstanken till läsaren: han får inte missa något, han måste se och höra själv. Han kan inte sortera, inte välja. Det är gränslöst och det är kanske det som är förklaringen(eller problemet).
 Här är mannen som gav ut sin första roman vid femton års ålder (med fina recensioner),läst minst fem timmar om dagen i hela sitt liv och förutom en kort period som DNs chefredaktör gjort precis vad han önskat och rest dit han velat. Det är klart att man inte är (eller blir) som alla andra då. Dessutom ursäktar han sig inte på det politiskt korrekta sättet som man bör göra i Sverige. Han har fötts med en mycket stor silversked i munnen och använt den i hela sitt långa liv och gärna berättat om det.
 Han är dock en stor svensk författare som öppnade våra ögon för förtrycket i Afrika,förtrycket mot författare i hela världen, skrivit de verkligt stora kärleksromanerna, hängett sig åt Stockholm och dess skärgård (och människorna förstås).
Till slut växer en metafor fram: Här är den store litteräre kompositören som sitter vid sin litterära domkyrkoorgel. Han behärskar sitt instrument nästan till fulländning men han kan inte låta bli att låta  fötterna (i bara strumplästen som sig bör) flyta över alla pedalerna,låta fingrarna flyga över alla klaviaturer och låta alla orgelpipor ljuda i det oändliga allteftersom organisten greppar efter nästa partitur, nästa stycke. Det finns inga gränser. Det är gränslös musik för våra ögon.

                                                              Olle Broström
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar